Elin frågar, Linda svarar!

Bekräftelsebehov? Jag? Näää....
Elin skriver ett inlägg om kroppen. Det handlar om flickor i åldrarna 4-8 år som blivit fotograferade och ombedda att berätta vad det är de gillar med sina kroppar. Jag inser genast att barn är så himla mycket bättre än vuxna på det här. Jag läser, funderar och ställer mig själv mot väggen. Vad gillar jag med min kropp?

Precis som för Elin dras mina tankar direkt till en lång lista med saker jag inte tycker om. Den tycks vara oändlig ju mer jag får fundera. Plötsligt mår jag väldigt dåligt och blir jättebesviken på mig själv. Tycker jag verkligen inte om någonting med min kropp?

Jag har varit osäker på mig själv större delen av mitt liv. Från tonåren och upp till efter studenten mådde jag jättedåligt. Jag hade ingen respekt för mig själv och ville bara vara alla till lags. Jag följde strömmen för att slippa stick ut. Jag uppfattade högstadiet och gymnasiet som en skönhetstävling. Varje dag var en kamp mot spegeln. Festsminkning och höga klackar. Rätt sorts märke på jeansen och tillräckligt kort topp för att visa navelpiercingen. Total fixering! Och ett sanslöst behov av bekräftelse.

Hur är det nu då? Trettioett år gammal och fortfarande lika osäker? Nej faktiskt inte! Jag trivs rätt bra med mig själv. Jag är definitivt mer balanserad i mina tankar och jag vet var jag står gentemot andras åsikter osv. Men långt där inne finns den osäkra flickan kvar. Hon kommer fram ibland och kräver uppmärksamhet och bekräftelse genom andras åsikter om hennes yttre.

Så som lite hemläxa och terapi tänker jag dela med mig av listan med saker jag inte gillar, samtidigt som jag växlar det negativa till något positivt. Ja, ni kommer se hur jag menar...here we go...

Tår/Fötter
Jag tycker mina tår är jättefula. De är långa, smala och krokiga. Fötter är rätt äckliga i största allmänhet. Men vill jag vara utan tår? Nej självklart inte! Och när jag tittar på mina tår så fnissar jag alltid och tänker på pappas tår som ser likadana ut. Va fan det är ju bara tår!

Lår
Jag har tjocka lår. Med gropar i. Men de är mjuka! De är starka och uthålliga.

Rumpa
Den är lite knottrig, så jag gillar inte huden på skinkorna ner mot låren. Den är lite stor också. Men den har bra form. Den har alltid dragit till sig åtråfyllda blickar och den är en erogen zon.

Mage
Den är tjock. Alldeles för tjock. Den valkar sig på sina ställen och får mig att vilja kräkas. Men den är mycket mindre än vad den var förut. Nu visar den hur mycket jag kämpar för ett hälsosammare liv. Den är beviset på att trägen vinner! Och ju längre tiden går desto mer kommer jag acceptera den.

Rygg
Jag hade stora problem med acne när jag var yngre, så även på ryggen, vilket ledde till att jag gärna inte ville ha bar rygg. Idag är acnen minimal och tatueringen har gjort att jag stolt visar upp mig med bar rygg.

Bröst
Små och formlösa. Fast varför säger jag så? De har ju en form herregud! Kanske inte den yppigt rundade formen som jag tror alla andra har med en snygg klyfta fram och perfekt hud. Nej, men de sitter ju där ändå. De är precis en hand full av gosigt mjukt material att klämma på. Så kläm för sjutton, jag gillar't!

Huvud
Jag har dålig hud i ansiktet. Men jag har fina ögon och tänder. Mitt hår vill inte växa sig långt men jag har en istället en snygg och rockig kortare frisyr. Min näsa är en typisk Blixt-näsa och den är jag stolt över! Den får mig att lika mina syskon och min familj.

Sådär. Jag vet inte om det blev mer negativt än positivt men jag kan lugnt säga att jag idag kan acceptera min kropp som den är. Jag är fullt medveten om hur den ser ut och varför den gör det. Jag kanske inte gillar allt jag ser men det är min kropp.

Jag tror att det är mänskligt att vi behöver bekräftelse från andra. Både vad gäller utseende och prestationer på jobbet eller i livet. Vi behöver alla höra att vi är vackra ibland. Att man är åtrådd, önskad, uppskattad och duktig. Men livet ska såklart inte definieras av vad andra tycker! Älska din kropp, den är magisk!

Vad tycker du? Vad gillar du med din kropp?  

1 kommentar:

Helle sa...

Det får du läsa om i min blogg =)