OCM


Jag har påbörjat ett nytt litet projekt kan man väl säga. Då jag är lite drabbad av problemhy och har testat de flesta kurer, krämer och rengöringsprodukter har jag nu ramlat över något som gav mig lite hopp. Något som faktiskt låter helt logiskt i min hjärna, och borde fungera. Det kallas OCM (Oil Cleansing Method).

Man rengör alltså ansiktet med olja! Ja det låter verkligen helt mysko men när man tänker efter och läser lite mer om det så känns det ganska logiskt...fett löser upp fett. Om Ni vill läsa mer om hur det går till så kan Ni klicka här. När jag läste det inlägget bestämde jag mig för att prova.

Grundtanken är i alla fall att man använder ricinolja till ansiktet. Men då denna olja faktiskt (!) är uttorkande behöver man späda den med en annan valfri ekologisk kallpressad olja. Jag vet att många automatiskt tänker på olivolja men då jag inte är så förtjust i det, varken vad gäller smak eller doft så valde jag rapsolja. Ok, det luktar inte heller så gott men ändå.

Jag har blandhy, vilket innebär att jag blir riktigt fet på vissa ställen i ansiktet och torr och fnasig i andra. Därför valde jag att göra en oljeblandning med 25% ricin och 75% raps. Jag har gjort rent ansiktet 3 ggr med denna blandning och måste säga att jag märker en liten skillnad redan.

Första gången jag gnuggade ansiktet med oljan kunde jag känna hur små partiklar lossnade från hudytan. Andra gången desto mindre. Tredje gången kände jag ingenting men tycker mig märka en skillnad på den egna produktionen av talg i ansiktet. Men det har egentligen gått alldeles för kort tid för att säga något definitivt. Jag ska ge det några veckor till innan jag bestämmer mig om det är en bra eller dålig metod.

English: I've started a new project, kind of. My complexion isn't the best. I've tried like hundreds of different cures, cleaning products and face creams, non of them making me feel better about my face. So just a few weeks ago I stumbled upon this "new" thing called OCM (Oil Cleansing Method) where you're supposed to clean you face with oil. I know, it sounds pretty disgusting but when you think about it a bit more it makes a lot of sence. Because oil dissolves oil and is a natural product. Read more about how it's done here.

The thought is to clean your face with castor oil. But since that oil is very strong and makes your skin dry you have to blend it together with another vegatable, cold-pressed and organically grown oil. I know a lot of people use olive oil but since I don't like the smell or taste of it I used canola instead.

I have combination skin which makes part of my face oily and other parts dry and flaky. Therefore I made a blend of 25% castor oil and 75% canola. I've used it 3 times so far and I have to say that I can tell a difference!

The first time I tried it I could feel small particles loosen from my face. Kind of nasty but it felt great after. The second time was nice and the third time I didn't feel anything coming off my face. I've used it way to little to be able to say if it's good or bad yet but I will give it a couple more weeks and then I'll get back to you.

Ciao!

1 kommentar:

Veronica sa...

jättebra tips! ska prova det.