Bekänn färg!














Idag är det valdag och alla svenska medborgare över 18 år har rättigheten att gå och rösta. Jag är inte särskilt politisk av mig, och det är väl ganska idiotiskt egentligen. Men någonstans i mitt medvetande och framför allt i hjärtat finns det en hel del åsikter om hur jag vill att vårt samhälle ska fungera. Därför går jag och röstar!

Jag kan tycka att det är svårt att idientifiera sig med politiska partier av den anledningen att mina åsikter är ganska spridda. Jag kan sympatisera med flera olika partiers åsikter och har därför väldigt svårt att kalla mig själv det ena eller det andra. Kanske är det partierna som är smala? Men någonstans lär man göra ett beslut. Och för mig handlar det om att bestämma sig för vilken/ vilka grundfrågor man vill koncentrera sig på. Grundfrågor som på något sätt bildar vårt samhälle. Hur vill du bli behandlad? Hur vill du att det ska fungera? Rättvisa? Logik?

Jag har redan gjort mitt val. Jag har förtidsröstat för någon vecka sedan eftersom den tjänsten erbjuds där jag arbetar. Jag har dock inte personröstat. Jag tycker inte om att rösta på individer. Jag röstar på ideologier. Jag tycker politiken i Sverige har blivit allt för personifierad av våra mediakåta politiker. Socialdemokrater som inte röstar rött längre för att de inte tål Mona Sahlin. Och folk som röstar på Moderaterna för att de finner Fredrik Reinfeldt charmig. Vad är det för bullshit liksom?

Jag har i alla fall gjort min plikt. Ja, jag tycker att det är vår plikt att gå och rösta. Vi bor i ett samhälle där både män och kvinnor har rättigheten att rösta om vår framtid. Vi ska vara stolta över det och ta tillvara på den möjligheten. Så snälla Ni, gå och rösta idag om Ni inte gjort det redan!

Av var och en efter förmåga, för var och en efter behov!

Inga kommentarer: