Sommarens plåga #1

Jag tänkte ta och prata lite om sommarens största plåga...myggor. Låt mig säga såhär, det finns nog ingenting i hela världen som jag hatar så mycket. Står verkligen inte ut med dem!

Jag tjatar både höst, vinter och vår att jag längtar till sommaren. Men när den äntligen är här och jag borde sitta utomhus och njuta av värmen, sitter jag istället inomhus indränkt i myggmedel och muttrar olycklig.

För det första har jag fruktansvärt svårt att inte få aggressionsanfall när jag ska sova om kvällarna och hör deras enerverande och högljudda surrande. Jag förstår inte hur en sån liten krabat kan föra sånt oväsen!? Och varför ska de alltid bosätta sig i MITT sovrum?

För det andra tycker jag att dom är vidrigt äckliga! De är kryp med otäcka ben och tentackler som flyger (!). Sen suger de dessutom blod med en äcklig j-a snabel som de borrar ner i huden. Urk!

För det tredje måste jag vara uppbyggd av något slags mygg-heroin! Jag är totalt oemotståndlig för myggor och de svärmar runt mig som bin runt honung så fort jag visar mig utanför dörren. Slår vad om att de pratat ihop sig med varandra om att terrorisera mig hela sommaren 2010. De har någon slags intern kommunikation där de meddelar varandra om att jag stuckit näsan utanför dörren.

För det fjärde är jag grymt allergisk mot myggor, bokstavligt talat. När jag blir biten ser bettet helt vanligt ut första dagen. Dag två har det svullnat en aning och kliar ofantligt mycket. Dag tre är bettet vanligtvis väldigt svullet, stenhårt, signalrött med blå skiftningar och ett område på ca 5-10 cm runt bettet är rodnat och halvsvullet. Så ser det ut i 1-2 dagar innan det börjar lägga sig igen. Hur kul är det då att få myggbett på synliga delar av kroppen tror Ni? Förutom att det gör fruktansvärt ont så ser det ju väldigt läskigt ut. Tyvärr har jag inget foto men förra året blev jag biten på baksidan av låret. Det tog 2 dagar sedan hade jag en svullnad på 15 cm i diameter runt bettet. Det slutade med besök på sjukhuset där man konstaterade kraftig allergi och jag fick med mig tabletter hem. 

Så nästa gång jag gnäller över myggor så kanske Ni förstår varför. Jag tycker personligen att de borde förbjudas och utplånas från jordens yta! Ut med kemikalier och döda dom jävlarna! 


2 kommentarer:

Helle sa...

Myggor stör jag mig inte så farligt mkt på om det inte är stora horder och jag är ju inte allergisk. Däremot mördarsniglar får mig nästan att kräkas och dessa äckliga fästingar. Fästingar är det absolut värsta jag vet i insektsvärlden. Fruktansvärt äckliga. När jag får en sån på mig får jag total ångest. Förra året fastande huvudet när jag fick hjälp att dra ut en. Jag satt och pillade så mycket med nål, naglarna och allt vad jag kom över så till slut gick jag upp till läkarhuset och de fick ta bort det med en kanyl. Sedan var det bara att fylla på vaccinet mot TBE. I år käkar jag vitlöksolja. Det har gått rykten om att det ska hjälpa en att inte få fästingkräken på sig. Vet inte om det funkar på mygg.

Linda sa...

Ja fästingar är också vidriga typer. De finns med i kommande inlägg om sommarplågor...hehe.