Trädgårdsdag i solen!

Som jag berättade i förra inlägget så passade vi på att påta lite i trådgården i lördags. Tänkte att jag skulle ta och dela med mig av lite bilder jag tog. För som vanligt har jag lekt lite av en paparazzi.

Så här fint blev landet efter Toni vänt det och lagt gångplank. Här har vi nu satt potatis och rödlök. Samt frösått, morötter, purjolök, rädisor, sockerärter, plocksallad, spenat och dill.
















På vår lilla provisoriska uteplats utanför garaget kändes allt så grått och tråkigt. En knall-rosa "Lyckliga Lotta" fick ge hörnet lite färg. Ni får gärna ignorera maskrosorna som verkar trivas bland mina plattor :)

Kanske känns lite onödigt med blomlådor i trädgården, men jag tyckte det blev jättefint. Jag längtar tills pelargonerna och lobelian tagit sig och riktigt svämmar över kanten.

Då vi inte haft tid, ork eller pengar till något växthus än så tänkte jag testa att använda min inglasade veranda till lite av ett växthus. Har köpt 2 sorters tomater och en gurkplanta. Vi får väl se hur det går!

Jag hade ju ett presentkort på Handelsträdgården som jag fick av min svåger i födelsedagspresent förra året. Det var på väg att gå ut i datum så jag passade på att handla lite fina blommor till verandan också. Jag vet inte vad denna heter, men jag tyckte den var ursöt! Den kommer nog bli väldigt vacker när den växer till sig och hänger ner ännu mer. Om den får blommor eller förblir grön, återstår att se...

När vi köpte huset lämnade de förra ägarna kvar en gammal äppelrot...ja Ni läste rätt. Ett äppelträd man grävt upp och snyggat till. Den behöll vi och använder den numera till denna blekrosa "Lyckliga Lotta".

På altanbordet har jag ställt denna vackra kombination, en vit "Lycklig Lotta" tillsammans med sin limegröna vän utan namn. Allt för att matcha den konstgjorda kompisen som hänger ovanför bordet, nästa bild.

På väggen fick dessa söta hängblommor bo. De kommer nog bli riktigt snygga om ett par veckor. Vad dom heter? Fråga inte mig! ;)

Det verkar som jag har en förkärlek till hängblommor för här kommer nämligen en till utan namn. Denna fina kruka fick min sambo i födelsedagspresent med en annan, numera död, blomma i. Tyckte den var fin och passar in i det vita temat på altanen.

Här är min absoluta favorit! Tydligen en blomma som t.o.m. min mamma kunde namnet på...och då ska Ni veta att min mamma har NOLL levande blommor hemma! Detta är en röd toffelblomma tillsammans med en kinesisk, ätbar ört jag inte kommer ihåg namnet på.

Och här kommer godingen, den som jag vill ska växa fortast av alla. Ampel-jordgubben! Då vi inte är klara nog med landet, planteringar för att kunna anlägga ett jordgubbsland får det i år bli denna variant. Hoppas det funkar!

2 kommentarer:

Helle sa...

M här på jobbet har köpt frilandsgurka. Kanske är något om det inte funkar med inglasade altanen

Linda sa...

Ja, just när jag var i Rutbo fanns det bara EN gurksort...så vi får väl se hur det går.