Kroppsbilder

Jag surfade runt på Expressens.se och snubblade över en länk till en kanonbra blogg som handlar om människors kroppsuppfattning. Tjejen som startat bloggen skriver så bra om hennes tankegång kring projektet så jag har egentligen svårt att finna egna ord som skulle förklara det bättre.

Min uppfattning av bloggen är att alla människor, oavsett kön, storlek, ålder osv. frivilligt får skicka in bilder på sig själva i valfri outfit eller utan, med en liten text om sig själva innehållande mått, vikt osv.  Detta för att vi andra fegisar ska kunna titta på dessa kroppar och jämföra med oss själva. Det finns nog många där ute som känner sig ensamma och nervösa över sin kroppsform och med denna sida kanske vi kan få en bild över hur våra kroppar EGENTLIGEN ser ut. Avdramatisera nakenhet och kanske få bukt med lite av den kroppsfixering som råder i dagens samhälle. Få folk att inse att vi alla är lika fast olika. Att en specifik vikt eller ett speciellt mått kan se helt olika ut på olika människor.

Jätterolig idé tycker jag! Och jag beundrar verkligen de människor som har vågat skicka in sina bilder till beskådning. Jag kan erkänna att jag blir riktigt sugen att vara med och hjälpa till...men törs jag!? Tror jag ska skicka denna bild på mig själv...













4 kommentarer:

Marie sa...

meeen... ingen länk??? Var hittar jag sidan?? Känner mig oxo som bilden du visar!

Linda sa...

Men Marie, klicka på texten "Till hemsidan" - jag ska förtydliga länken, ett ögonblick.

Marie sa...

Oki, såg inte den! Nu syns den, och vilken sida sen.... prefekt för oss!

Linda sa...

Visst är den bra? Jag gillar den skarpt.