Vårkänslorna svajar fram & tillbax

Solens strålar kittlar försiktigt min kalla kind när jag kliver utanför dörren för att bege mig till arbetet. Jag drömmer om att få sitta mot en vägg i lä med ansiktet mot solen och beundra hallonhäckens skira blomning och den första humlans trötta surrande. Jag hör fåglarna ivrigt kvittra sin vårsång och plötsligt ser jag något vackert i ögonvrån. Jag har svårt att tro mina ögon, jag misstänker att det är en synvilla så jag vänder snabbt på huvudet och zoomar in min blick på ett underverk. Är det sant? Är det på riktigt? Är jag vaken? Nej, det är ingen synvilla. Det växer i min trädgård! Livet kommer tillbaka, livet återuppstår! Det växer snödroppar intill min husvägg, älskade vårblomma. Det spritter till lite i hjärtat och jag känner ett varmt pirrande i maggropen, vårkänslor? Med lite lättare steg påbörjar jag promenaden till busshållsplatsen.

När jag kommer runt hörnet på huset och möts av en isande vind inser jag lite förlägen att det nog dröjer en bra stund till innan tvätten kan hänga och torka i syrendoftande sommarvind. Men skam den som ger sig, hoppet är det sista som lämnar mig innan jag dör! Snart....snart...kommer våren, min önskan, min kärlek, min åtrå. Min högsta dröm...

Inga kommentarer: